Algemene Uitkering
Programma Financiën |
De Meicirculaire 2024 is ontvangen en doorgerekend. Onderstaand de effecten voor 2024. Als bijlage is de memo over de Meicirculaire bijgevoegd. Voor een gedetailleerde toelichting wordt verwezen naar de memo. Onder de tabel is een korte toelichting gegeven op de belangrijkste wijzigingen.
2024 | |
---|---|
Begroting 2025 (op basis van Meicirculaire 2023) | 58.880 |
Septembercirculaire 2023 | 635 |
Decembercirculaire 2023 | -310 |
Aanpassing uitgangspunten + Meicirculaire 2024 | 1.940 |
Actualisering maatstaven en ontwikkeling uitkeringsfactor | 1.335 |
Effect WOZ-maatstaf | 20 |
LPO accres | -145 |
Btw-compensatiefonds | 320 |
Taakmutaties | 25 |
Mutaties decentrale- en integratie uitkeringen | 380 |
Overig | 5 |
Eindstand na verwerking Decembercirculaire 2023 | 61.145 |
Actualisering maatstaven en ontwikkeling uitkeringsfactor
Hoeveelheidsverschillen
Het gemeentefonds wordt berekend op basis van diverse maatstaven. Aan de hand van de laatste specificatie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) zijn de maatstaven geactualiseerd.
Ontwikkeling uitkeringsbasis (Uitkeringsfactor)
De uitkeringsbasis wordt gebaseerd op de aantallen van maatstaven vermenigvuldigd met een prijs per eenheid die daaraan is gekoppeld. De uitkeringsbasis wordt vervolgens vermenigvuldigd met de uitkeringsfactor om zo het totaal beschikbare bedrag binnen het gemeentefonds te kunnen verdelen. Wanneer de omvang van het gemeentefonds en/of de prijs per eenheid van de maatstaven wijzigt, zal ook de uitkeringsfactor wijzigen.
LPO-accres
Het accres is te splitsen in een nominaal deel (LPO) en een reëel deel (Volume). Het nominale deel betreft met name compensatie als gevolg van stijgingen door Loon-en prijsontwikkelingen, waardoor gemeenten in staat zijn hun taken te kunnen blijven bekostigen. Het reële deel betreft de compensatie voor de volume ontwikkeling en was altijd de uitkomst van de normeringssystematiek ‘trap op/trap af’. Het reële deel was daarmee eigenlijk de netto koopkracht van de gemeente. De normeringssystematiek zou in stand blijven tot en met 2025.
Echter, op het bestuurlijk overleg financiële verhoudingen van 8 juni 2022 heeft de VNG, mede namens de gemeenten, ingestemd met het voorstel om het volume-accres van het gemeentefonds tot en met 2025 te bevriezen op de stand Voorjaarsnota 2022 van het Rijk.
Btw-compensatiefonds
Het Btw-compensatiefonds (BCF) is opgericht om btw weg te nemen als factor in de afweging van decentrale overheden tussen uitbesteden en inbesteden (uitvoering door de eigen organisatie). Voor marktpartijen is er zo een eerlijke kans om bij gemeenten en provincies 'binnen te komen'. Decentrale overheden kunnen betaalde btw terugvragen bij het compensatiefonds. Dit compensatiefonds wordt gevoed door een verlaging van het gemeentefonds. Afgesproken is dat wanneer er meer of minder aanspraak wordt gemaakt op dit compensatiefonds, eventuele middelen aanvullend worden onttrokken dan wel terugvloeien naar het gemeentefonds. Voor 2023 is er een definitieve hogere onderschrijding dan was verwacht in de septembercirculaire, waardoor dit deel in 2024 weer terug vloeit ten gunste van het gemeentefonds.
Mutaties decentrale- en integratie uitkeringen
Er zijn twee taken waar specifiek geld voor is ontvangen. Dit betreft een vergoeding voor de implementatie van de Omgevingswet (€ 115.000) en extra middelen voor Participatie (€ 250.000). Deze middelen zijn apart gezet voor dat doel. De overige mutaties zijn te gering en worden daarom niet apart gezet.
Per saldo leveren de effecten van de Meicirculaire 2024 € 1.575.000 op.